26 Ocak 2019 Cumartesi

DERGİLER 2019


İTİBAR, OCAK 2019, SAYI 88

İtibar’ın bu sayısı, şiir açısından özel bir sayı gibi olmuş. Bu durum, 2019 yılının şiirde renkli ve verimli  geçeceğini mi gösteriyor, şu an için bilmiyorum. Cahit Koytak’ın Büyük Zamanların Çocuğu adlı şiiri Koytak’tan okuduğum en karamsar şiir. Diğer şiirlerinde olan metin oluşturma sevinci bu şiirde yok. İbrahim Tenekeci’nin, Ey Güzel Yurdum şiiri sade, derin ve huzurlu bir şiir. Aslında Ölmüşsün Ama Üzgün Değilsin şiiri ile aynı iklime ve duyuşa sahip. Nurettin Durman, Sanki Ben şiiriyle, diline yeni bir renk katmış. Ercan Yılmaz’ın şiirinin adı Devrik Atlar. Ercan Yılmaz’ın minimal bir şiiri var. Hem biçimde hem bünyede. Atası Hilmi Yavuz şiiri gibi. Kapağa ise Mehmet Aycı şiiri taşınmış. Yıl içinde karşılaştığım, içinde sevinç taşıyan nadir şiirlerden biri. Gücünü sadelikten, mütevazilikten ve ses uyumlarından alan bir şiir. 

AKATALPA, OCAK 2019, SAYI 229

Ramis Dara’nın çabasıyla Bursa’da çıkıyor, dergi.  Bir dergi için düşündüğümüzde şiir sayısı oldukça üst düzeyde. Hüseyin Peker, geçen yılın şiir kitaplarına açıklamalı olarak değinmiş, bu sayıda. Özveri isteyen bir şey bu. Dergide bu değiniler öne çıkıyor. Şiir olaraksa bu sayıdan Serap Araklı’nın şiirini seçtim.  Naif ve kırılgan bir dili var, şiirin. Bu anlamda modern kadının sesidir. Emily Dickons kadar hafızadan, geçmişte kalandan rahatsızdır.  Sylvıa Plath derekesinde de depresif bir şiirdir. 2000 kuşağından Aslı Serin ile bağdaşacak bir ironiye de sahiptir. Aslına modern şiirde, yerli yabancı hiçbir bayan şair memnun olmadı, imgesel düzlemde bile olsa huzurlu şiir yazmadı. Belki bunun tek istisnası, masalsı atmosferde şiir yazan Lale Müldür’dü.

VARLIK DERGİSİ, OCAK 2019, SAYI 1336

Varlık’ın aslında, fikirde ve sanatta pek yerli üretimi yok. Daha çok Batı’da ortaya çıkan yönelişleri ülkemize tanıtıyor, o kadar. Elbette bu da bir iştir. Post-Hümanizm, bu sayıda, derginin ana konusu. Ama gene de gecikmiş bir çeviri fikirdir, Post- Hümanizm. Çünkü şimdi Batı’da Post- Hümanizmin daha ileri evresi  Trans-Hümanizm algısı yaşanıyor.

Az şiir yayımlıyor, Varlık, takip ettiğim kadarıyla. Bu sayıda Metin Cengiz’in şiiri ön çıkıyor. Metin Cengiz bu şiiri, Nâzım Hikmet’in ‘Karlı Kayın Ormanı’ adlı şiirine nazire olarak yazmış. Aslında şiir, Cengiz’in alışıldık,  aşırı duyguya karşı olan mesafesini yitirmiş. Bunun sebebi ise, şairin felsefî şiir algısını bu şiirde dışarda tutmasıdır.

SEFERBER

Seferber ilginç bir dergi olarak ortaya çıktı. Bünyesini ve okur kitlesini kendisi oluşturdu. Aslında büyük bir boşluğu doldurdu. Alimlerin, erenlerin, pirlerin konuşulduğu bir akademiye dönüştü. Bu sayı İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye ayrılmış.

FAYRAP, OCAK 2019, Sayı 116

Fayrap'ta, son bir yılda kapak tasarımları değişti. Gerçi dergide bir kapak olması gerektiğine inananlardan değilim. 

Şiirlerde ergen bir dil hakim, Fayrap’ta. Neo-epik şiirin bilgelerinden nadiren şiir görüyoruz. Genç neo-epik şiirde lirizm yok ama bunun yerine arabesk var, diyesi geliyor insanın, Fayrap’ta yayımlanan şiirleri okuyunca. Bilgeleştikçe arabeskin yerini lirizm alıyor.

TYB ödülleri üzerine kaleme alınmış metnin ise özellikle okunmasını dilerim. Gerçi bu ödülleri pek önemseyen biri değilim. Ancak yayımlandığı yıllarda iki eserin ödül almamasına üzüldüğümü söyleyebilirim. Birincisi, Mustafa Nezihi PESEN’in ‘İstanbul’a Zikirle Girdin mi Hiç’ adlı deneme kitabıdır. İkincisi de eleştiri alanında, Hakan ARSLANBENZER’in ‘Eskimeyen Kitaplar’ ıdır.

SÖZCÜKLER, OCAK-ŞUBAT 2019, SAYI 77

Sözcükler, bu aralar, yerli ve yabancı şairlerle yapılmış eski söyleşileri yayımlıyor. Örneğin daha önceki sayıda da Nazım Hikmet’in bir röportajı vardı. Şiirde Cevat Çapan’ı görüyoruz sık sık. Şiirlerinde bireysellik ön plana çıkıyor, derginin.  Ama Sözcükler, nesirlerinde alabildiğine siyasi. Seksen duyarlığıyla yoluna devam ediyor.

KİTAP-LIK, OCAK – ŞUBAT 2019, SAYI 201

Eskiden beri duyarım, Kitap-lık için ‘bir çeviri dergisidir’ dediklerini. Şu an ise çevrilenleri çeviriyor Kitap-lık: ‘Apollinaire’i Çevirmek’ gibi mesela.
Dosya konusu ise derginin: J.D. Salinger 100 Yaşında.

Şiirleri, daha ziyade  yetmiş ve seksen kuşağı şairler tarafından yazılıyor.


Yeprem TÜRK