Yine epey sayıda edebiyat dergisini masama çıkardım. Ağustos ve eylül ayına ait. Şiir ve dergiler
üzerine konuşmak isterim. 13 Eylül 2018 tarihli Yenişafak gazetesinin kültür ve sanat sayfasında, Modern
İnsanın Tercihi Öykü başlıklı kısa bir eleştiri metni okudum. Necip Tosun ve Hüseyin Su, günümüz için öykünün şiir türünü geçtiğini söylüyorlar.
Gerçi bir önceki gün, gazeteyle verilen Yenişafak kitap ekindeki Hüseyin Su, söyleşisinde buna benzer şeyler demişti.
Öykü türünde, dergiler bağlamında bir artış, bir
sevinç var. Ancak şiir bu alışkanlığı
yıllar önce yaşadı. Öykü, şimdi, şiirin eskitilmiş bu sevinçlerini
deneyimliyor.
Şiire gelirsek, şiir her zaman öndedir. Öyküye göre
seçkindir. Beşeri yazının tür olarak
alimi şiirdir. Bu sıfatıyla her zamanki
yerini korumaya devam ediyor. Şiirin idare etmediği edebiyat hatta öykü,
amacına ve metin olarak da fıtratına ulaşamıyor. İnsan, edebiyata şiirden
yayılıyor. Zaman veya çağ da öyle.
İlk dergimiz AKATALPA. Üç ay önce kapanacağını duyuran dergi, yayıma
devam etme kararı aldı. Derginin Eylül 2018 tarihli nüshasında önemli metinler
var. Kamil Eşfak Berki burada ilk
kez ürün yayımlıyor. Osman Serhat
Erkekli günlük yazılarına devam ediyor. Sevil Avşar’ın, Freud’a karşı
sıkı bir eleştirisi bulunuyor. Daha önce de Freud’ü tasavvuf bağlamında yerden yere vuran sıkı bir yazı da 4 Eylül 2018, Yenişafak’tan, Prof. Dr. Süleyman Hayri Bolay’dan gelmişti. Ama Akatalpa’nın son
aylardaki sürprizini Ramis Dara, maniler ile yaptı. Kış Manileri, Yaz Manileri
...önemli metinlerdi. Ancak bu manilerin en doygunu ve derini bu sayıda çıkan Toprak Manileri oldu.
İkinci dergi AYASOFYA.
Temmuz - Ağustos sayısı. İbrahim Tenekeci’nin Ah Ölümden isimli şiiri ile açılıyor,
dergi. Ayasofya, tarz ve görüş olarak İtibar- Fayrap arasında bir yol
tutturmuştur. Yazar ve şair kadrosu da oldukça kalabalıktır. Bu sayıda öykü
soruşturmaları da var.
İTİBAR,
Ağustos 2018. Mustafa Akar, Cahit Koytak, Said Yavuz şiirleri ön plana çıkmış, dergide. Genç kuşaklarla
yapılan söyleşi geleneği sürüyor. Kitap tanıtımları, özellikle şiirde yeni
nesil şairleri vitrine taşıyor. Ancak yine de İtibar, mantalite olarak doksan
kuşağına aittir. Bu, derginin ruhundan ve tarzından belli oluyor.
YEDİİKLİM dergisi
Ağustos 2018. Yediiklim, her zaman hem
şiir hem öykü dergisi olmuştur. Yine de Türk şirine kazandırdığı şairler ile
ünlenmiştir. Dergide Osman Serhat’ın Ölüme Doğru şiiri, Nurettin
Durman ‘ın Yenildikçe şiiri ve bir de Hatice Çay şiiri öne çıkıyor. Ali Günvar’ın bir metni bulunuyor, dergide. Ama dili ve mantığı
yazının, konuyu açıklığa kavuşturamamış. Ömer Lekesiz ve Ali Günvar, önemli
konulara ulaşmaya çalışıyorlar ancak kullandıkları dil yordamı onları fena
vuruyor.
SEFERBER.
Türkiye’nin ilk kırkambar
dergisidir. 15 Temmuz Direnişi sonrası döneme aittir. Bu farkı, ruhu okuyucuya
hissettiriyor. Konu: Aliya ve Bosna.
FAYRAP dergisi. Derginin Ağustos ve Eylül sayısının öne çıkan isimleri
şiirde Murat Güzel, öyküde ise Mustafa Nezihi Pesen’dir. İki isim de
bilinç-bulunç ve kopuşları tasvir ustası. Aralarında çok benzerlikler var.
Metinleri ağızlarından duman çıkaran koşuculara benziyor. Ve pufluyor gibi.
Yeprem Türk