4 Kasım 2017 Cumartesi

&


Ahmet Cevdet Paşa, devlet şekillerini ruhani ve cismani devlet diye iki ayırır. İbn-i Haldun, bunu dini devlet ve akıl devleti şeklinde belirtmişti. Platon, devlet şekillerini ruhanilik veya cismanilik üzerinden değil daha çok devleti yöneten tabaka, sınıf üzerinden incelemiş ve yine belli bir elitin yani filozofların yönettiği devleti en iyi devlet şekli olarak görmüştür.

Devlet, adaleti koruyup kollayan, dağıtan ve sağlayan bir kudrettir. Bu nedenle hem metafiziksel hem de cismani anlama sahiptir.


Allah’ın Haz. Davut’a emrettiği ‘Adalet ile hükmet’ emri her zaman mahkemelerimizin serlevhası olarak kullanılmıştır.  Çünkü kutsal kitaplarda adalet merkeze konur. Adalet ise hem Tanrı’nın öğüdüdür hem de akılla aranacak bir şeydir. O yüzden bizim devlet şekillerimiz dini ve ona uygun olarak da aklı önceleyen bir devlet tipi olarak vuku bulmuştur.  Biz buna dengeli devlet düzeni de diyebiliriz.

Yeprem Türk