Ey 2816, büyük dünya mumu
Bizi, ailemizi, sevdiklerimizi koru
Paraları ateşle
Sağ ol
(özgür Görekçi)
1. Sol şiir, bilinç akışını
merkeze almış gözüküyor. Bir ara, başını kaldırdıkça oldukça topluma konuşan
sol şiir şimdi cemiyetten çok uzaklarda.
2. Sol şiirlerde, bir şey bir
türlü tamamlanamıyor. Hep yarım bırakılmışlık duygusu hakim oluyor. Şiirin özü
fragmanlarla anlatılmaya çalışılıyor.
3. Tarantino filmlerinin sol
şiire etkisi çok fazla.
4. Ruhla sol şiirin ezelden
gelen bir düşmanlığı var. Sol şiir, topluma huzur, aydınlık dağıtmak istese
bile bunu, ruha anlatarak değil, doğa unsurlarıyla sağlamaya çalışır. Vahdet-i
Vücut’u, Stoacı bir yerden konuşturur.
5. Sınırsız reddiye sınırsız
muhaliflik var. Bu da reddiyenin ve muhalifliğin anlamını öldürüyor.
Patolojik bir hadise aslında bu.
6. Habislik, şahislik,
aylaklık sol şiirin en güzel süsleridir.
7. Kopuk, tarihsiz,
kayıtsızdır sol şiir. Zaten onun özelliği kadimiyet ve tarihe zıt koşudan ileri
gelir.
8. Bir ara Avrupa’da,
sanatçılar toplumsal meselelere diş geçirememiş ve nihilizme yönelmişti. Devasa
büyük problemler, şair yetersizse, onu boş vermişçiliğe sürükler. Bir ara
ülkemizde de bu dil hakim oldu. Sol şiiri takip ettikçe, protestlik, artık
nihilizmle değil, avesta dil iklimi etkisiyle sürdürülüyor.
9. Ara ara sol şiir, kazaran
da olsa tarihe takılıyor. Ancak bu nadirdir. Davut Yücel’in şiir kitabının adı:
Papalar ve otomobiller. Yerli ifadeyle hocalar ve jipler. Yıllar önce benzerini
Yunus yapmış: ‘Peygamber yerine geçen hocalar
Bu halkın
başına zahmetli oldu.’
10. Sol şiirin, velhasıl, nefes
kavramıyla olan rabıtası zayıftır.