26 Nisan 2017 Çarşamba

SOL ŞİİR ÜZERİNE GÜNCELLEMELER


Ey 2816, büyük dünya mumu
Bizi, ailemizi, sevdiklerimizi koru
Paraları ateşle
Sağ ol

               (özgür Görekçi)

1.    Sol şiir, bilinç akışını merkeze almış gözüküyor. Bir ara, başını kaldırdıkça oldukça topluma konuşan sol şiir şimdi cemiyetten çok uzaklarda.
2.    Sol şiirlerde, bir şey bir türlü tamamlanamıyor. Hep yarım bırakılmışlık duygusu hakim oluyor. Şiirin özü fragmanlarla anlatılmaya çalışılıyor.
3.    Tarantino filmlerinin sol şiire etkisi çok fazla.
4.    Ruhla sol şiirin ezelden gelen bir düşmanlığı var. Sol şiir, topluma huzur, aydınlık dağıtmak istese bile bunu, ruha anlatarak değil, doğa unsurlarıyla sağlamaya çalışır. Vahdet-i Vücut’u, Stoacı bir yerden konuşturur.
5.    Sınırsız reddiye sınırsız muhaliflik var. Bu da  reddiyenin ve muhalifliğin anlamını öldürüyor. Patolojik bir hadise aslında bu.
6.    Habislik, şahislik, aylaklık sol şiirin en güzel süsleridir.
7.    Kopuk, tarihsiz, kayıtsızdır sol şiir. Zaten onun özelliği kadimiyet ve tarihe zıt koşudan ileri gelir.
8.    Bir ara Avrupa’da, sanatçılar toplumsal meselelere diş geçirememiş ve nihilizme yönelmişti. Devasa büyük problemler, şair yetersizse, onu boş vermişçiliğe sürükler. Bir ara ülkemizde de bu dil hakim oldu. Sol şiiri takip ettikçe, protestlik, artık nihilizmle değil, avesta dil iklimi etkisiyle sürdürülüyor.
9.    Ara ara sol şiir, kazaran da olsa tarihe takılıyor. Ancak bu nadirdir. Davut Yücel’in şiir kitabının adı: Papalar ve otomobiller. Yerli ifadeyle hocalar ve jipler. Yıllar önce benzerini Yunus yapmış: ‘Peygamber yerine geçen hocalar
Bu halkın başına zahmetli oldu.’
 10.  Sol şiirin, velhasıl, nefes kavramıyla olan rabıtası zayıftır.