8 Kasım 2014 Cumartesi

FİKİR VAR EDENLERİ ŞAİR SAYMAYALIM MI?



Bugün edebiyat kamusu yok ama Kahramanmaraşlıların az bilgi sıfır deneyime dayalı edebiyat görüşlerinin baskısı var insanların üstünde. Kahramanmaraş vilayetinden çıkan tek şair Cahit Zarifoğlu. O da en önde gelen şairlerden değil. Yetenekli.

 Bunları Hakan Arslanbenzer yazmış. Buna benzer de görece şeyler paylaşmış, twitter'da. Ama bunlara itimat etmekse imkansız. Çünkü bazen yanılan birisidir görüşlerinde Hakan Arslanbenzer.  Aynı konuda  farklı görüşler de ileri sürebiliyor. Nazım mesela bir zamanlar, mücadelesinden dolayı tuttuğu bir şairdi, Arslanbenzer’in. Sonra katında şair saymadı Nazım’ı, ideolojisini ise oldukça berbat buldu. Hadi şimdi diyelim estetik açıdan Nazım’ı sildi. Ama dün de bir estetik,  şiir dehası Yahya Kemal’i de şairden saymıyordu. Onu platonik olmakla suçluyordu. Hakikate gelirsek Yahya Kemal müthiş bir şairdir. Platonikliği bir tarafa Yahya Kemal şairdir. Hakan Arslanbenzer’i de biz şiiri dönüştürme çabasından dolayı izledik. Sırf şiir, kendisinde yok yani. Nazım gibi bir tutum sergiler daha çok Hakan Arslanbenzer. Necip Fazıl’sa hem heceyi hem de metafiziği ihya etmiş, bunun yanında milletin siyasi kaderini etkileyecek bir fikir çabası içinde olmuştur. Mehmet Akif  hakkında, eğer toplum için mücadele sahasına girmeseydi, estetik içinde iyi şiirler yazardı diyenlerimiz çoğunlukta. Akif deniliyor, toplumun içinde bulunduğu durumu gördükçe şiirden uzaklaştı. Bu hep dillendirilir. Akif’in şiirini de silelim o halde. Sezai Karakoç’un şiiri de mücadele sahasında bir anlam kazanır. Arslanbenzer’e göre ne Akif ne Necip Fazıl ne Sezai Karakoç şairdir. Söyledikleri bu anlama geliyor.  İsmet özel mi?  Erbain’den başka bir şey değildir. Üç beş şiir işte. Osmanlıyı, Türk kültürüne ihanet etmekle suçlar. Bu tür fikirlerle bir adım atacak halk bulursanız ne ala.

Hakan Arslanbenzer’in Cahit Zarifoğlu için söylediği şey, baştan aşağı yanlış. Zarifoğlu onlardan büyük şair değildir. Büyük şairler büyük de oldukları için toplumsal fikir atılımını da ortaya çıkarırlar. Bir zamanlar Zarifoğlu şiirinin uzunluklarından dert yanan, okunma güçlüğü taşıdığını söyleyen oysa kendisiydi.

 En az bilgi sıfır deneyim meselesinde de yanılıyor, Arslanbenzer. Benim için mesela, etrafımdakiler çok okuduğumdan, gözlerimin kör olacağını söylerler. Ancak kitaplardan alıntı yapmayı sevmiyorum. Oradan bir iklim şeklinde geçirirsem geçiririm okunmuş şeyleri, kitabıma alıntı yerine. Aktarmacı değilim. Mehmetli Milleti’ni hiçbir kitap yazmıyor. Madem öyle Hayriye Ünal’ı ve Hilmi Yavuz’u okusun Hakan Arslanbenzer. Biz üstelik bilim yazısı yazmıyoruz, edebiyat yapıyoruz. Nuri Pakdil’in denemeleri bunun örneğidir. Aydınlık, yüzü temiz, Müslüman’ca düşünmelerdir, onlar. Doğallığı zaten müthiş. Al sana edebiyat.  Edebiyat konusunda halkı yanıltma meselesi de olamaz. Madem halkçısınız, bırakın halk istediğini seçsin. Bir şey dayatmanın halka bir anlamı yok. Belki de halkın ruhunu çok iyi kavradıklarından, geleceğin çeperlerini açıyorlar millet adına ve seviliyorlar, onlar. Büyük Doğu, kitap okumadan üstelik gece gündüz çabalamadan söylenecek bir tamlama değildir. Türkiye’nin bugün zihnini açıyor: Büyük Doğu. En azından bunu anlamanız gerekir. Sonra Mehmetli Milletini de anlarsınız zaten.


Yeprem Türk